dissabte, 11 de febrer del 2012

El repte de les escoles d'educadors/es en el lleure

Publicat a Regió 7 (14 de febrer de 2012)

La setmana passada, des del CAE varem participar a la trobada anual d'escoles d'educadors en el lleure. Es tracta d'un espai de reunió i treball de les trenta escoles que hi ha a Catalunya autoritzades per la Direcció General de Joventut per a impartir els cursos de Monitor/a i Director/a d'activitats de lleure. Sobre la taula un tema calent: l'adaptació de l'actual normativa dels cursos a la nova realitat derivada de l'aprovació, l'any passat, de les qualificacions professionals de Monitor/a i de Director/a.

A Catalunya fa una trentena d'anys que es venen fent cursos de Monitor/a i de Director/a d'activitats de lleure. El que en els seus orígens va ser una formació pensada i dissenyada en exclusiva per als caps dels agrupaments i els monitors/es dels esplais, amb el pas dels anys s'ha hagut d'anar repensant i adaptant per tal de no quedar desfasada. La revisió i actualització constant dels continguts, la incorporació de les noves tecnologies o l'aplicació de procediments de qualitat, són exemples d'aquest feina.

En aquest treball, però, hi ha un element que ha condicionat força l'evolució dels cursos de Monitor/a i de Director/a: l’enfocament professionalitzador que aquesta formació ha anat adquirint. A partir dels anys 90, als cursos de monitors/es hi coincideixen joves que volen dur a terme una intervenció gratuïta i altruista en el marc d'una entitat de lleure amb altres persones que busquen en aquest camp una oportunitat laboral. Aquesta dualitat d'interessos i motivacions ha enriquit els cursos, però ens ha obligat a les escoles a fer esforços molt importants per tal de donar les respostes adients a cada cas. Crec que el resultat és que s’han assolit uns molt bons nivells d'idoneïtat i de qualitat dels actuals cursos. Una mostra d’això és l’interès i l’acceptació que continuen tenint, tant és així que ben aviat s’arribarà a la xifra de 100.000 monitors/es titulats a Catalunya.

Aquest any 2012 les escoles de lleure tenim un repte: adaptar els nostres cursos a les qualificacions professionals i als condicionants metodològics derivats de la formació i l'avaluació per competències. Un repte que estic segur que també assolirem.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada